Beste medewerker, Beste klant,

 

Enkele weken terug ontving je van ons een nieuwsbrief in verband met de verschillende kleurcodes bij reizen naar het buitenland. Ondertussen hebben de verschillende regeringen van ons land hier nog aanbevelingen of regels aan toegevoegd.

De belangrijkste verandering betreft het terugkeren van Vlaamse en Brusselse klanten vanuit oranje gebied. Klanten die terugkeren vanuit oranje gebied zullen gedurende 2 weken geen beroep kunnen doen op hun huishoudhulp. Heb je klanten in zo'n geval? Of komt u als klant terug uit een oranje gebied? Verwittig ons dan onmiddellijk.

Zo kunnen wij voor onze medewerkers een vervangpost regelen of tijdelijke werkloosheid aanvragen.

 

Ben je zelf momenteel in het buitenland of ga je nog naar het buitenland?

Zorg er dan voor dat je in veilige omstandigheden kan terugkeren. 

Hieronder hebben we de belangrijke regels rond de kleurcodes opgesomd.

 

Om te weten welke landen / gebieden nu rood, oranje of groen zijn, verwijzen wij jou door naar de website van FOD Buitenlandse zaken. Deze site wordt voortdurend geactualiseerd. Check dus regelmatig de nieuwe updates: https://diplomatie.belgium.be/nl

 

CODE ROOD


Het is verboden om te reizen naar landen of gebieden die code rood gekregen hebben. Kom je toch terug uit een lockdown gebied of uit een gebied buiten de Europese Unie, volg dan de onderstaande richtlijnen:

voor onze medewerkers: verwittig voor opstart jouw kantoor.

Je bent verplicht om jou te laten testen op corona bij terugkeer. Bovendien moet je 2 weken in quarantaine blijven vooraleer je terug aan het werk kan.  

Je bent verplicht het formulier 'Passenger Locator Form' in te vullen. Dit zal je moeten afgeven aan je luchtvaartmaatschappij. Je kan het formulier hier vinden: https://dofi.ibz.be/sites/dvzoe/FR/Documents/BELGIUM_PassengerLocatorForm.PDF  

Wie terugkeert met een ander vervoersmiddel zoals de auto, de trein of een bus, is verplicht om binnen de 12 uur na aankomst in ons land dit formulier in te vullen en door te mailen aan PLFBelgium@health.fgov.be

Komen jouw klanten uit een rood gebied? In dat geval zullen wij ook geen risico nemen. Verwittig ons meteen, zodat wij jouw planning bij die klanten gedurende 2 weken kunnen schorsen. We zullen jou een vervangpost geven of bij gebrek aan vervanging in tijdelijke werkloosheid zetten.

 

Voor onze klanten:

U bent verplicht om u te laten testen op corona bij terugkeer en om 2 weken thuis in quarantainete blijven. Het spreekt voor zich dat we uw huishoudhulp in dat geval 2 weken niet bij u kunnen laten werken. 

Mocht uw huishoudhulp uit een rode zone komen, dan zullen we u ook op de hoogte brengen dat hij / zij gedurende 2 weken niet zal komen werken en indien gewenst vervanging voorzien.

 

CODE ORANJE

voor onze medewerkers:

Kom je terug uit een vakantieland met code oranje? Neem contact op met je huisarts. De huisarts zal bekijken of het nodig is om een coronatest af te nemen en om evt in quarantaine te gaan.

We vragen je sowieso om extra waakzaam te zijn als je het werk hervat. Gedurende 2 weken na terugkeer zal je moeten werken met een mondmasker als extra bescherming.

Voor de klanten die terugkeren van een oranje gebied geldt dat zij gedurende 2 weken geen beroep op jou zullen kunnen doen. Verwittig ons meteen, zodat wij jouw planning bij deze klanten gedurende 2 weken kunnen schorsen. We zullen jou een vervangpost geven of bij gebrek aan vervanging in tijdelijke werkloosheid zetten.

 

voor onze klanten:

Komt u terug uit een vakantieland met code oranje? Ook dan moeten wij u vragen ons hierover te informeren.

De huishoudhulp mag gedurende 2 weken geen prestaties leveren bij een klant als die klant, of een lid van het gezin van de klant, terugkeert uit een gebied waarvoor een formeel reisverbod geldt (code rood) of een gebied met een hoog gezondheidsrisico (code oranje).

Aan de huishoudhulpen die uit een oranje gebied terugkeren, vragen we om verhoogde waakzaamheid en om de afstandsregels zeker te respecteren en gedurende 2 weken na terugkeer met een mondmasker te werken als extra bescherming.

 

CODE GROEN

voor onze medewerkers:

Kom je terug uit een land met code groen of ben je in België gebleven? Dan is het in principe veilig om gewoon het werk te hervatten zoals vóór jouw vakantie.

Let wel op, want het virus is ook in de groene landen nog aanwezig!

Wees dus alert voor de symptomen. Ben je ziek? Blijf dan thuis en verwittig het kantoor.

We zullen dit ook aan de klanten vragen. Komen zij uit een groene zone, maar zijn ze toch ziek? Dan is het niet de bedoeling dat jij bij die klanten gaat werken. Twijfel jij bij een bepaalde klant? Bel jouw kantoor en bespreek de situatie!

 

voor onze klanten:

Komt u terug uit een land met code groen of bent u in België gebleven? Dan is het in principe veilig om uw huishoudhulp gewoon te laten werken bij u. Waakzaamheid blijft geboden. Geen enkel land is immers virusvrij. 

Wees dus alert voor de symptomen. Bent u ziek? Verwittig dan uw Start People Services kantoor. Uw huishoudhulp kan dan niet bij u komen werken.  

Omgekeerd zullen onze huishoudhulpen die uit de groene zones komen ons tijdig verwittigen als ze zich ziek voelen, zodat we geen enkel risico nemen. Indien gewenst wordt vervanging voorzien. 

Twijfelt u bij een bepaalde situatie? Bel gerust uw kantoor en bespreek de situatie! Wij zijn gedurende de hele vakantieperiode bereikbaar.

In alle gevallen, of het nu code ROOD, ORANJE of GROEN is, gelden de algemene hygiëneregels. Regelmatig de handen wassen en afstand houden is en blijft zeer belangrijk.

 

VRAGEN

Heb je verder nog vragen? Je kan steeds terecht bij jouw vertrouwde consulent (e). Wij zijn gedurende de hele vakantieperiode bereikbaar!

Wij wensen jou een fijne zomer en hou het vooral veilig voor jezelf en jouw naasten!

 

Start People Services